Safari! - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Charlot Moorst - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Charlot Moorst - WaarBenJij.nu

Safari!

Blijf op de hoogte en volg Charlot

26 Maart 2016 | Tanzania, Mto wa Mbu

Hallo allemaal vanaf het mega zonnige eiland zanzibar!! Ons reisverslag is iets verlaat aangezien we druk bezig waren met relaxen. Een ander excuus is dat we zo lang bezig zijn met het insmeren van ons lichaam en we telkens even moeten stoppen want anders raken we te bezweet dus hakuna matataaa.

Vorige week hebben een hele gave week gehad we zijn namelijk 5 dagen op safari geweest. We hadden onze eigen guide, kok en jeep. Op maandag werden we om 08:00 opgehaald vanaf ons hostel Raha Leo in Arusha . De guide moest nog van alles regelen, zoals het ophalen van eiermatrassen, eten, water, etc. Na het inwisselen van shilling naar dollars werden we afgezet bij het africacafe (soort Starbucks). Hier kun je heerlijke smoothies, ice coffee, koffie, cake en taart eten. In de tijd dat hun druk voor ons aan het werk waren genoten wij van een westerse versnapering. Nomnomnom. Tegen de tijd dat ze klaar waren met alle voorbereidingen was het 12.00 en begon onze trip.

We reden naar lake manyara met onze comfortabele jeep. De weg naar het park was al indrukwekkend en we genoten van het prachtige uitzicht. Onderweg stopte we nog even om zoete aardappels en rode bananen te kopen. We reden als eerst naar onze camping, ja.. Jullie lezen het goed we hebben gekampeerd (gecrepeerd, haha). In eerste instantie schrokken we van de camping, toen wiste we nog niet dat dit heel erg luxe was vergeleken met de andere campings.. Na het dumpen van onze spullen begon onze eerste "game drive". We gingen het eerste nationale park lake manyara binnen en lunchte vlakbij de ingang. De kok had goed zijn best gedaan! Allereerst reden we door een stuk bos/oerwoud met veel aapjes en olifanten. Wat we daarna hebben gezien is niet te beschrijven, adembenemend mooi. Lake manyara had een paars/roze gloed. We hebben onze eerste dag safari heel veel wilde dieren gezien. De olifanten staken twee keer over recht voor onze jeep, 2-3 meter verwijderd van de olifanten. Heel uniek! We zagen zebra's, lepelaars, antilope, pelikanen, ooievaars, stokstaartjes (timon), everzwijnen (pumba), nijlpaarden en veel soorten apen zoals bavianen, black face monkey en de blue monkey.

De tweede dag had de kok het ontbijt klaar om 7.30. Hij had uitgebreid gekookt, lekker ei, pannenkoeken, brood etc. Er was heel veel keuze! Na het ontbijt gingen we opweg naar Serengeti (ongeveer net zo groot als Nederland), de rit ernaar toe was al een safari opzich, we reden langs de Ngorongoro krater. We zagen veel variërende landschappen, bergen, vlakte, woestijnachtige, valleien en natuurlijk de krater. Het was machtig mooi en weer zagen we veel wild. Indrukwekkend was dat we een grote groep met giraffe voorbij zagen lopen, indrukwekkende beesten! Rond 12 uur kwamen we aan in Serengeti en zijn we direct met onze safari gestart aangezien de camping verderop lag. We hebben toen van alles gezien, namelijk luipaard (die zijn zeldzaam), leeuwen, olifanten, nijlpaarden, struisvogels, giraffen, antilope (heel veel soorten), gnoes, zebra's, apen, roofvogels, en ga zo nog maar even door. We zaten als gekkies in de auto om alle wilde dieren als eerste te spotten en te fotograferen. Voordat het donker werd gingen we naar onze camping. De camping zit midden in het park en is niet beveiligd, de beesten komen daar simpelweg niet zeiden ze (mm oke). De guide en de kok hebben onze 'grote' tent opgezet. Serieus een tent voor 2 personen waar wij met ze 4 en in moesten slapen. De guide had verwacht dat wij er gemakkelijk in konden met z'n allen, maar we waren volgens hem te groot en te dik haha (lekker dan en wij maar denken dat we bikini proef waren na 6 weken weeshuis voer). Hij gaf aan dat er 2 personen in zijn tent mochten slapen. Maar we voelde ons te bezwaard en we zijn met ze allen in de kleine tent gaan slapen. Het avondeten was wederom verrukkelijk alleen wel in het pikkedonker aangezien het licht kapot was. Daarna volgde de nacht. We waren allemaal een beetje bang, omdat de guide het volgende had verteld: ' Wanneer je de tent uitgaat om naar het toilet te gaan en je doet de rits open en je ziet vervolgens rode ogen dan moet je snel weer naar binnen en slaap je gewoon verder. Dit betekent namelijk dat er een leeuw of luipaard aan je komt snuffelen.. Maar wanneer je zilveren ogen ziet dan is het een hyena of jakhals en dan kun je prima je plasje gaan doen.. Een heerlijk verhaal zo vlak voor het slapen gaan. Rond 23:30 werden we wakker van een heel onbekend geluid. En keihard! We hoorde het vlak naast onze tent en ook hoorde we het beest ademen. Wat bleek het waren hyena's. Garrie. Hyena's komen op de geur van voedsel af en ze ruiken dit al van 2-3 km afstand. Ze komen pas wanneer het rustig en stil is. We lagen met hartkloppingen in bed en we speculeerde samen over wat het kon zijn. De kok vertelde ons de volgende ochtend dat het hyena's waren, toen konden we er wel om lachen.

De derde safaridag vertokken we om 5.45u omdat we graag de zonsopgang wilde meemaken in Serengeti. Het was zeker de moeite waard en we waren stiekem blij dat we allemaal snel de ietwat te kleine tent weer uit konden. De zonsopgang was prachtig en de lucht kleurde roze/oranje, dit was heel mooi in combinatie met de Afrikaanse bomen. Op een gegeven moment kwamen we een groep met leeuwen tegen die een prooi hadden gevangen en aan het eten waren. Eromheen stonden ongeveer 30-40 hyena's te lachen/brullen (of hoe je het geluid moet noemen) anyway we herkende het geluid van vannacht haha. De hyena's waren ongeduldig en wilde ook graag een stukje gnoe en dit leverde een mooi spektakel op! Hierna gingen we lekker ontbijten op een soort picknickplek (2 meter daarvoor zagen we nog een giraffe, maar wij konden hier prima uitstappen.. Goed). We hebben de hele dag rond gereden in het park en erg veel wild gespot. Aan het einde van de dag gingen we naar een nijlpaarden rivier. Daar lagen ongeveer 40-50 nijlpaarden. We stonden erg dichtbij, ongeveer 6-7 meter afstand en we vonden het hartstikke leuk totdat de houding van de nijlpaarden veranderde en ze allemaal opstonden en quasi agressief deden. We waren bang en vroegen aan onze guide of we niet weg moesten maar dat hoefde niet zei hij. Toch wilde we graag weg omdat het leek alsof ze ons wilde aanvallen. Ook zagen we nog een krokodil daar. We gingen terug naar onze cremping (onee camping) en onze kok had al weer lekker gekookt. Het licht was nog steeds kapot, al zo'n 6 weken ongeveer, ja.. Waarom heb je licht nodig toch? Het ging allemaal prima, we doken voor alle insecten en vermoorden er een aantal, totdat Charlot een rat zag lopen op de rug van een man naast ons.. We besloten om ons gezellig weer op te stapelen in onze "tent".

De vierde dag reden we door Serengeti richting de Ngorongoro krater. Eerst hebben we foto's vanaf bovenaf gemaakt en toen zijn we via een hele stijle weg de krater ingereden. Het uitzicht was geweldig! Er waren heel veel dieren bij elkaar, leuk om zoveel wild bij elkaar te zien. Al snel zagen we een neushoorn, dit is heel bijzonder aangezien ze bijna zijn uitgestorven. De big five is compleet!! In het midden was een soort zout meer met daarin mega veel flamingo's. We gingen lunchen vlakbij een vijver met heel veel nijlpaarden best een beetje eng. Na de lunch hebben we nog even rondgereden en uiteindelijk gingen we de krater weer uit. Het uitzicht tijdens het uitrijden van de krater was heel mooi. Het was een geweldige dag en we gingen weer terug naar de camping vlakbij lake manyara. Hier hadden we ook de eerste overnachting. Het was fijn om weer licht te hebben tijdens het avondeten, een warme douche en te kunnen slapen op een bed. Lang leve de luxe camping.

De laatste dag van onze 5-daagse safari hebben we lopend doorgebracht. We gingen met een gids door een dorp lopen. Onderweg zagen we plantages met bananen bomen, mango bomen, limoen bomen en avocado bomen. Het was een prachtig dorpje. Na de lunch gingen we een heuvel oplopen zodat we uitzicht hadden op lake manyara, dit was even afzien voor ons allemaal. Een lekkere stevige wandeling met een temperatuur van 35-38 graden. Intotaal hebben we ongeveer 5 u lang gelopen. De gids en de kok brachten ons weer naar ons appartement Raha Leo in Arusha . Het voelde fijn om weer 'thuis' te zijn. De Nederlandse jongen die we voor onze safari hadden ontmoet was ook weer terug van zijn berg beklimming tour. We gingen met ze allen uiteten bij het restaurant Blue Heron, hier hadden we de eerste avond in Arusha ook gegeten.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Zanzibar gevlogen. In eerste instantie een beetje eng maar het viel best mee. We gingen met een klein vliegtuig maar relatief groot, 40 plaatsen. We hebben gelachen om de incheck en douane, ze nemen het allemaal erg serieus en alles verloopt soepel en professioneel (not!!). Het uitzicht was erg mooi en het was maar 60 minuten vliegen. Vanwege de verkiezingen, die plaats vond op zondag, had Mayke alvast een taxichauffeur geregeld zodat we zo snel mogelijk weg konden van het vliegveld. Voorgaande verkiezingen zijn er namelijk aanslagen geweest. Tijdens de taxirit zagen we veel militairen in auto's. Het is opvallend dat zanzibar welvarende is dan Tanzania. Toen we aankwamen bij ons verblijf keken we onze ogen uit. We konden wel janken van blijdschap haha. Wauw een parelwit strand en een lichtblauwe zee. Bovendien een kamer aan het strand met uitzicht op zee. Beter kan niet. Tijd voor een groepsknuffel haha. We hebben genoten van de namiddag en lekker gelegen op de bedjes. Ons verblijf is een bed and breakfast dat gerund wordt door twee italianen. S' avonds hebben we gegeten bij ons verblijf en we vroegen aan de medegasten waar een bar was. Deze was 5 minuten lopen, nice! We liepen erheen en de honden van de eigenaar liepen met ons mee (onze eigen bodyguards). Er waren veel masai mensen en een paar andere muzungu's (witte mensen). Uiteraard gingen de masai mannen meteen met ons kletsen en bij ons staan. We moesten even acclimatiseren haha. Daarna hebben we gekletst met ze en een masai jongen heeft ons een dans aangeleerd. Het was hilarisch. Ondertussen waren de honden nog steeds bij ons. Als we naar de wc liepen, dan liepen de honden met ons mee. De honden hebben de hele avond bij ons gestaan, haha. Het gaf een veilig gevoel vooral toen we terug naar huis liepen. Met het geluid van de zee vielen we in slaap..

Tot het volgende verslag vanaf een mega heet zanzibar!!!

Liefs

• 26 Maart 2016 - 20:01

Monique Ter Grote:

Hoi Maayke en medestudenten

Wat een prachtige reisverslag en een super ervaring,dit zullen jullie niet gauw meer vergeten!

Super dat we mogen meegenieten.

En nog erg veel plezier op het zonnige Zanzibar.

gr Monique

• 26 Maart 2016 - 20:17

Dineke En Gerard Vonk:

Hallo meiden,

Jullie hebben heel wat beleefd. Nog een paar weekjes. Dan is het zover. No veel plezier daar.
    Zanzibar verveelt nooit !

Groetjes,

Dineke en Gerard

• 27 Maart 2016 - 09:27

Henno:

Hihi garrie Cil!
    Wat een belevenissen weer :)
    Kom maar snel thuis voor de zomer hier begint