4de reisverslag Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Charlot Moorst - WaarBenJij.nu 4de reisverslag Tanzania - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Charlot Moorst - WaarBenJij.nu

4de reisverslag Tanzania

Blijf op de hoogte en volg Charlot

28 Februari 2016 | Tanzania, Iringa

Jambo allemaal!

Dit is alweer ons 4de reisverslag wat we gaan typen onder het genot van een hapje en een drankje in het stadje Iringa.

Zondag zijn we naar de Masai stam geweest dit was een uur rijden van Ilula. Onderweg kregen we een platte band, we zagen de bui al hangen. Maar gelukkig kwam een man ons helpen en was het al vrij snel weer gerepareerd, ze zijn gewend aan lekke banden aangezien de wegen enorm slecht zijn.. Toen we bij de Masai stam aankwamen stonden ze al op ons te wachten en kregen we als allereerste een kerkdienst van 1,5 uur. Oh wat was het saai (we hoopte dat we een stuk van de dienst zouden missen door de lekke band), we hadden moeite met wakker blijven en zaten lekker te knikkebollen op de harde houten bankjes. Daarna zijn we met z'n alle teruggelopen naar het dorpje waar de mensen leefde. Het stamhoofd van de familie had 6 vrouwen (waarvan twee waren overleden) een was opgegeten door een krokodil en een door een slang. Je kan je voorstellen hoe ontspannen we daar hebben gezeten hahaha. De 6 vrouwen bij elkaar hadden 65 kinderen die ook ondertussen al weer kinderen hadden. Het was dus one big happy family. Het stamhoofd vertelde dat hij z'n kinderen maar 1 vrouw adviseerde, dit was toch wat makkelijker. Daarna kregen we te eten (lekker op naar de volgende diaree) en dit gingen we lekker opsmikkelen onder een hele grote boom waar iedereen omheen zat! Toen iedereen gegeten had gingen we met de meiden mee om de Masai kleding aan te trekken. Dit was heel lachwekkend want we moesten helemaal uit de kleding, stonden we daar in onze onderbroekjes met onze witte billen, hahaha. Daarna werden we aangekleed door de Masai meiden en gingen we een optocht lopen. Jongen, meisje, jongen, meisje naar het dorpje waar iedereen op ons stond te wachten, zo ongemakkelijk. Toen we eenmaal beneden waren gingen de mannen voor ons springen en vreemde geluiden maken in hun keel. Volgens mij ging het erom wie het hoogst sprong wie de meeste indruk maakt. Heel grappig om te zien.

Dinsdag zijn we naar een dorpje (Mluf) geweest midden in de bergen, om hulp te bieden aan de moeders en kinderen. De route hier naar toe was heel lachwekkend. Een en al heuvelachtig. Daar zaten we dan in de auto hobbel de hobbel. Onderweg zijn we nog gestopt bij een klein ziekenhuisje midden op een berg om twee verpleegkundige op te halen. Hier hebben we een klein half uurtje gewacht. In de tussentijd zijn we nog naar een school geweest. Hier zitten 1800 kinderen op school. De kinderen waren verdeeld in 9 klaslokalen dus ongeveer 200 kinderen per klas. Mega veel dus. Toen we aankwamen gingen ze net controleren of de kinderen hun huiswerk hadden gemaakt. Mocht dit niet het geval zijn dan werden ze geslagen met de zweep. Dit was wel even shocking voor ons, konden er ook niet naar kijken. Toen het middag was gingen de kinderen naar huis om iets te eten. Iedereen kwam dus naar buiten. Aan de reactie van de kinderen te zien hadden ze nog nog nooit witte (muzungu) mensen gezien. Ze stonden allemaal met een boog om ons heen en durfde niet dichterbij te komen. Totdat Charlot een high five gaf, toen stormde er een stuk of 200-300 kinderen op ons af om ook een high five te geven. Dit was een hele gekke ervaring. Na een half uurtje zijn we verder gegaan met de auto. Uiteindelijk kwamen we bij het ziekenhuisje aan. Hier hebben we mee geholpen met het wegen van de kinderen, uitdelen van medicatie en het opschrijven van informatie. In het dorpje was een fijne relaxte sfeer. Toen wij even tussentijds gingen eten kwam er een jonge jongen van het dorp met ons praten. Hij was aan het vertellen dat hij naar school ging en hij vond het heel bijzonder om met ons de kletsen. Dit maakte z'n dag weer helemaal goed. Heel leuk maar wel een beetje gek om te horen. Rond 15:00 gingen we weer terug naar Ilula.

We hebben ook een dag mee kunnen kijken bij de tandarts, heel leuk om te zien. De twee tandartsen waren super enthousiast en vertelde veel over hun dagelijkse bezigheden. De meeste patiënten hadden gaatjes. Het vullen van een gaatje kosten 10.000tsh dit is ongeveer €4. Het laten trekken van een tand kost 6.000tsh ongeveer €2,50 (dus ook trekken van verstandskiezen!!) Dit werd dus veel vaker gedaan omdat het voor de mensen in Tanzania veel geld kost. Voor ons heel bijzonder om te horen dat je gewoon zomaar een tand laat trekken omdat een andere behandeling te duur is en dan gaat het ook nog eens om een paar euro (wat voor hier heel veel is geld is). Dit verklaart dus ook waarom zo veel mensen een enorm slecht gebit hebben.

In het ziekenhuis kunnen mensen zich vrijwillig laten testen op HIV. De mensen die getest werden waren helemaal niet zenuwachtig en leken zich er totaal niet druk om te maken. Zo was er ook een man die uiteindelijk negatief was. We adviseerde hem condooms te gebruiken om dit zo te houden, maar hij wilde dit niet en was boos op zijn vrouw.. Het is dus of condooms gebruiken of HIV krijgen, want zijn vrouw was positief. Het is erg triest.. Zo was er ook een jongetje van 3 jaar positief getest, zijn ouders waren dan ook overleden aan HIV. Mensen lijken het niet goed te begrijpen.

Dit weekend zijn we weer naar Iringa geweest en we hebben twee nieuwe restaurantjes ontdekt (Greek restaurant en haven). Heerlijk gegeten dus. Maar over het hostel waren we wat minder enthousiast. De eerste nacht hebben we nog gelukkig kunnen slapen bij Neema. Maar de tweede nacht was het al vol geboekt. Toen zijn we naar een ander hostel geweest, niet zo'n succes. Deze lag tegenover een Moskee die maakte ons wakker om 5 uur (zucht). Plus de kakkerlakken en het feit dat de douche levensgevaarlijk was ivm elektrische bedrading.. Maar verder hebben we vooral een relax weekend gehad en spelletjes gedaan, heel erg fijn!

Tot snel weer, dikke knuffel van ons!

• 29 Februari 2016 - 07:46

Raimond:

hij is weer leuk, de groetjes en lekker genieten

• 29 Februari 2016 - 08:39

Jacqueline :

Hallo meiden,

Wat een indrukwekkend verslag weer.
    Het is altijd weer leuk om te lezen wat jullie mee maken.
    Volgens mij gaan jullie nu 2 weken trekken en wil jullie daar heel veel plezier mee toewensen.

Dikke knuffel

• 29 Februari 2016 - 10:43

Jess.. Jullie Witte Vriendin:

Jeeetje dames wat een week weer!!! Ben blij dat jullie de stad overleefd hebben..
    Ik hou jullie in de gaten.. jullie zijn geweldig!!

Hele dikke kus..
    Van mij uit het koude Nederland!!
    (Maar waar ik warm douche elke dag en lekker eet elke dag! Hahaha )

• 29 Februari 2016 - 15:47

Melissa:

Oooh meiden, wat een verhaal weer. Een week met veel verschillende emoties weer, van hilariteit in de bus tot bang zijn om geëlektrocuteerd te worden onder de douche. Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende weekverslag. Voorzichtig he meiden en blijven genieten XXX

• 29 Februari 2016 - 16:34

Wim En Dineke:

hoi meiden wat beleven jullie toch veel de masai kleding staat jullie goed nog veel plezier en kijken uit naar het volgende verslag

• 01 Maart 2016 - 20:22

Gerard Vonk:

Hallo meiden,

Leuk om weer wat over jullie belevenenissen te lezen. Ben benieuwd naar de verhalen die nog gaan volgen.
    Het gaat al opschieten voor jullie. Nog een paar weekjes helpen en dan.....
    Groetjes,

Gerard